راهنمای کامل اجاره سوله و املاک صنعتی
اجاره سوله و املاک صنعتی پیچیده تر از اجاره یک آپارتمان یا خانه است. در اینجا به نحوه یافتن و اجاره کردن یک ملک صنعتی می پردازیم.

اجاره سوله و املاک صنعتی پیچیده تر از اجاره یک آپارتمان یا خانه است. اجاره نامه صنعتی یا تجاری فرم اجاره استاندارد ندارد. شما و مالک با یکدیگر همکاری خواهید کرد تا یک اجاره نامه مناسب برای اجاره سوله ایجاد کنید که به شما امکان می دهد کسب و کار خود را در فضای صنعتی مناسب خود راه اندازی کنید. یادگیری نحوه یافتن و اجاره یک سوله یا فضای کار صنعتی می تواند به شما کمک کند تا کسب و کار خود را به خوبی راه اندازی کنید.

پیدا کردن سوله و ملک صنعتی مناسب

1. یک نوع ملک را انتخاب کنید

انواع مختلفی از املاک صنعتی وجود دارد، و شروع جستجوی شما مستلزم این است که نوع ملکی را که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد، تعیین کنید. املاک صنعتی بطور کلی به سه دسته تقسیم می شود: انبار، کارگاه تولیدی و املاک انعطاف پذیر (مناسب برای انبار، تولیدی و یا هر دو مورد).

  • انبار: این نوع فضا برای ذخیره سازی و یا توضیع استفاده می شود.
  • سوله تولیدی: این نوع ملک برای تولید، تبدیل یا مونتاژ مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سوله توضیع: نوع خاصی از انبار است که جهت توزیع کالاها استفاده می شود.
  • سوله انعطاف پذیر: این فضاها جهت استفاده بعنوان یک یا چند کاربری متفاوت مناسب می باشد.

2. لیست املاک را بصورت آنلاین جستجو کنید

وقتی که بدانید کسب و کار شما به چه نوع سوله یا ملک صنعتی نیاز دارد می توانید جستجو را شروع کنید. باید لیست های متعددی را جستجو کنید تا قیمت ها و نقشه ها را مقایسه کنید. این لیست ها را می توانید در وبسایت های فعال در این زمینه مانند وبسایت سوله یاب پیدا کنید. توجه داشته باشید که ملک های مشابه نیز ویژگی های متفاوتی خواهند داشت، بنابراین مهم است که در مورد نیازهای کسب و کار خود تحقیق و پرس و جو کنید. ویژگی های رایجی که برای املاک صنعتی وجود دارد عبارت اند از:

  • سیستم روشنایی کم مصرف
  • سیستم های اطفای حریق
  • انواع مختلف پوشش سقف و کف
  • ارتفاع سوله و انبار
  • پارکینگ کافی

3. بازدید حضوری از چندین ملک

حتی پس از جستجو و مشاهده گسترده آنلاین، همیشه باید جزئیات را شخصا بررسی کنید. عکس ها ممکن است گمراه کننده باشند و شما باید مطمئن شوید ملک مورد نظر مناسب کسب و کار شما هست یا خیر. با این وجود حتی در صورت یافتن ملک مناسب، متوقف نشوید و به جستتجو و بازدید ادامه دهید. برخی کارشناسان توصیه می کنند دو یا سه ملک ایده آل در محدوده بودجه خود بیابید. به این ترتیب اگر به هر دلیلی یکی از ملک ها به توافق نهایی و عقد قرارداد منجر نشد شما گزینه های در دسترس دیگری خواهید داشت.

راهنمای کامل اجاره سوله و املاک صنعتی

ارزیابی شرایط اجاره سوله

1. به هزینه های پنهان توجه داشته باشید

برخی از مالکان املاک صنعتی هزینه های اضافی مانند هزینه های تعمیر و نگهداری، هزینه های مربوط به مشاعات، مالیات، بیمه و... را از مستاجر درخواست می کنند. علاوه بر این در مورد نحوه محاسبه هزینه های آب، برق، گاز و... و تقسیم هزینه ها بین مستاجرین جویا شوید.

  • برخی از صاحبان املاک، میزان مصرف آب و برق را به صورت جداگانه برای هر مستاجر اندازه گیری می کنند. برخی دیگر نیز ممکن است بر اساس متراژ فضا، این هزینه را بین مستاجران تقسیم کنند.
  • قبل از امضای قرارداد اجاره سوله، در مورد این هزینه ها اطلاعات کسب کنید. اگر شرایط نامطلوب بود ممکن است بتوانید با انجام مذاکره شرایط بهتری را رقم بزنید. در غیر این صورت به راحتی کنار بروید.

2. تعهدات اجاره خود را بدانید

برخی از مالکان املاک صنعتی هزینه های تعمیرات و نگهداری را تقبل می کنند، اما بسیاری از آنها این کار را نمی کنند. برخلاف املاک مسکونی، که تعمیرات معمولاً به عهده مالک است، ملک صنعتی از نظر تعهدات نگهداری به طور قابل توجهی متفاوت است.

  • اگر مسئولیت نگهداری و تعمیرات را بر عهده گرفتید، مالک شما باید جزئیات را در اجاره نامه ذکر کند، و باید اعلام کند که انتظار می رود این هزینه ها به طور متوسط چقدر باشد.

مذاکره برای عقد قرارداد اجاره سوله و املاک صنعتی

1. درخواست یک نسخه از پیش نویس قرارداد

قبل از امضای قرارداد اجاره سوله صنعتی، یک نسخه از پیش نویس قرارداد را از مالک درخواست کنید. پیش نویس را با دقت مطالعه کرده و درک روشنی از مفاد آن پیدا کنید. بطوری که هیچ گونه سوال بدون پاسخی در ذهن شما باقی نماند.

2. از مالک امتیاز بخواهید

از تلاش و چانه زدن با مالک نترسید. اکثر صاحبان املاک صنعتی از خالی بودن فضا متضرر می شوند. مالک ممکن است بگوید نه! اما اگر شما این امتیازات را به عنوان انگیزه ای برای اجاره طولانی مدت مطرح کنید، ممکن است از فرصتی برای یک مستاجر طولانی مدت استفاده کند.

3. با یک وکیل مشورت کنید

قبل از اینکه قرارداد اجاره را امضا کنید، از یک وکیل بخواهید شرایط قرارداد اجاره را از مطالعه و از منظر قانونی بررسی کند. شما همچنین باید خودتان اجاره نامه را بررسی کنید، اما یک وکیل درک بهتری از قوانین املاک و تجارت خواهد داشت و باید بتواند تعیین کند که آیا اجاره نامه منصفانه و قانونی است یا خیر.

4. قرارداد اجاره را امضا کنید

اگر وکیل شما معتقد است که اجاره نامه برای شما منصفانه است و تمام الزامات قانونی لازم در یک قرارداد اجاره صنعتی/تجاری را برآورده می کند، امضای اجاره نامه امن است. حال میتوانید به ملک مورد نظر نقل مکان کرده و شروع به رشد کسب و کار خود کنید.

اشتراک گذاری:
تماس با سوله یاب ارسال پیام در واتس اپ