مراحل و نحوه اجاره سوله، انبار و کارگاه
ما در اینجا به مواردی در مورد چگونگی اجاره سوله یا بطور کلی املاک صنعتی و نکاتی که باید به آنها توجه کنید می پردازیم.

زمانی که کسب و کار خود را راه اندازی می کنید یا فعالیت خود را گسترش می دهید، ممکن است به فضای بزرگتری برای تولید یا ذخیره محصولات و تولیدات خود پیدا کنید. در این صورت شما به اجاره سوله صنعتی، انبار یا سایر فضاهای صنعتی نیاز خواهید داشت. انبارها، ساختمان های تولیدی و فضاهای چند منظوره همگی جزو املاک صنعتی محسوب می شوند. این فضاها ممکن است برای تولید محصول یا کالا، ذخیره سازی، تکمیل یا توزیع استفاده شوند.

ما در اینجا به مواردی در مورد چگونگی اجاره سوله یا بطور کلی املاک صنعتی و نکاتی که باید به آنها توجه کنید می پردازیم.

نیازهای ملک صنعتی خود را تعیین کنید

ماهیت کسب و کار شما نوع ملک مورد نیاز شما را تعیین می کند. سوله مورد نظر باید به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت داشته باشد. سوله و املاک صنعتی به طور کلی به سه دسته تقسیم بندی می شود:

  1. انبار
  2. کارگاه تولیدی
  3. فضای انعطاف پذیر (ترکیبی از انبار و کارگاه تولیدی)

هر کدام از انواع سوله و املاک صنعتی برای هدف متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد. یک انبار عمدتاً برای نگهداری و توزیع محصولات استفاده می شود. مرکز توزیع نوعی انبار است که برای توزیع محصولات استفاده می شود، اما بخشی از فرآیند ساخت یا مونتاژ نیست. یک انبار ممکن است به تجهیزاتی برای بسته بندی و برچسب زدن محصولات و آماده سازی برای حمل و نقل نیاز داشته باشد.

در مقابل، سوله تولیدی یا کارگاه تولیدی مکانی است که محصولات تولید یا مونتاژ می شود. بسته به نیازهای شما، این نوع فضا ممکن است نیاز به ویژگی های خاصی داشته باشد. مانند کف های تقویت شده، منابع برق با ولتاژ یا آمپر بالا، ارتفاع سقف خاص و...

بنابراین، باید تعیین کنید که آیا به دنبال مکانی برای تولید محصول، ذخیره محصول، بسته بندی و ارسال محصول یا ترکیبی از این سه هستید.

پایگاه های اطلاعاتی آنلاین املاک صنعتی، جستجو و یافتن ملک مورد نظر شما را تا حد زیادی آسان می کند. هنگامی که ویژگی های سوله صنعتی مورد نیاز خود را مشخص کردید، می توانید از وبسایت هایی که در این حوزه فعالیت می کنند برای یافتن و مقایسه املاکی که نیازها و معیارهای مختلف شما را برآورده می کنند استفاده نمایید. سامانه سوله یاب، یکی از بهترین و کامل ترین وبسایت ها در این زمینه به شمار می رود.

زمانی که جستجوی خود را جهت اجاره سوله شروع می کنید باید موارد زیر را مشخص نمایید:

  • بودجه ماهیانه جهت اجاره سوله و همچنین ودیعه قابل پرداخت
  • متراژ مورد نیاز
  • آیا باید به مشتریان، شرکا، تامین کنندگان یا شیوه های خاصی از حمل و نقل نزدیک باشید؟
  • به چه ویژگی هایی نیاز دارید؟ برای مثال: دفتر اداری واقع در محل، حداقل آمپر برق مورد نیاز، جنس خاصی کفپوش و یا سقف، ارتفاع سقف خاص و...
  • به چه امکاناتی نیاز دارید؟ برای مثال: آب، برق، گاز، تلفن، جرثقیل و...

مراحل و نحوه اجاره سوله، انبار و کارگاه

بازدید از سوله و ملک صنعتی

گام بعدی این است که برای بازدید از سوله صنعتی به صورت حضوری قرار ملاقات بگذارید. ممکن است یک سوله قبل از بازدید عالی به نظر برسد، اما زمانی می توانید ارزیابی دقیقی از ملک داشته باشید که آن را بطور کامل بررسی کنید. همچنین باید نیازهای خود را بطور کامل برای مشاور املاک صنعتی توضیح دهید، تا بتواند توصیه هایی در مورد ملک ارائه دهد یا مشکلات احتمالی آن را بیان کند. چرا که مشاور شما از هر گونه مشکلات پنهان یا منطقه ای آگاه خواهد بود. برای مثال فرآیندهای تولیدی که از مواد شیمیایی خاص یا مواد خطرناک استفاده می‌کنند ممکن است در مناطق خاصی ممنوع باشد.

در زمان بازدید ، یک لیست از جزئیات املاک صنعتی بازدید شده تهیه کنید و نکات و عناصر کلیدی را یادداشت نمایید. از جمله:

  • متراژ زمین
  • متراژ سوله
  • میزان ودیعه و اجاره بها
  • هزینه های اضافی
  • مدت زمان اجاره (ماه یا سال؟)
  • هر ملک تا چه حدی نیازهای شما را برآورده می کند

در زمان بازدید ممکن است با ملک هایی برخورد کنید که تا حد زیادی با معیارهای شما تطابق دارند اما یک یا چند مورد از انتظارات شما را برآورده نمی کنند. در چنین مواردی می توانید از مشاور املاک خود در مورد امکان بازسازی یا تغییر فضا سوال کنید. این موضوع همیشه قابل انجام نخواهد بود ولی ارزش پرسیدن را دارد.

همچنین حتما از مشاور املاک خود در مورد جزئیات ملک بپرسید، جزئیاتی مانند:

  • نورپردازی کم مصرف (می تواند تا حد زیادی در هزینه های شما صرفه جویی ایجاد کند)
  • سیستم های ضدحریق
  • پارکینگ
  • فضای مناسب برای بارگیری کامیون ها
  • امکان جداسازی فضاها (مثلا جداسازی بخشی از ملک جهت استفاده بعنوان دفتر اداری)

حتی اگر فکر می کنید فضای مناسبی را پیدا کرده اید، به جستجو ادامه دهید! چرا که اگر دو یا سه سوله صنعتی پیدا کنید با ذهن روشن تری می توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. علاوه بر این، اگر چند ملک را در نظر بگیرید، هنگام مذاکره در مورد شرایط اجاره، دست بالا را خواهید داشت زیرا از بستن قرارداد نا امید نخواهید شد و می دانید که این تنها گزینه شما نیست و این موضوع شما را در موضع قدرت قرار می دهد.

در زمان اجاره سوله به این نکات توجه کنید

در زمان بازدید، اگر فکر می کنید ممکن است ملک مورد نظر را اجاره کنید، از مالک درخواست کنید یک نسخه پیش نویس از قرارداد اجاره سوله را در اختیار شما قرار دهد. به این ترتیب می توانید فهرستی از جنبه های مختلف قرارداد جمع آوری کنید و بفهمید که چه شرایطی برای شما مفید است.

هنگامی که در حال بررسی قرارداد اجاره نامه هستید، باید مطمئن شوید که تمام هزینه ها و مخارج را روشن کرده اید. به‌دقت هر گونه مفاد هزینه‌های پنهان را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دقیقاً می‌دانید هزینه‌های پیش‌بینی‌شده شما برای اجاره سوله یا ملک صنعتی چقدر خواهد بود. این هزینه ها شامل تعمیر و نگهداری ملک، هزینه های آب و برق و یا سایر هزینه های اضافی می شود. اگر چیزی به وضوح بیان نشده است یا گیج کننده است، سؤال کنید! شما می‌خواهید قبل از امضا کردن، شرایط را کاملاً روشن کنید.

بعنوان مثال می توان به برخی از این موارد اشاره کرد:

  • زمان بندی پرداخت
  • ودیعه و سپرده تضمینی
  • مدت اجاره (بسیاری از اجاره نامه های تجاری و صنعتی 3 ساله یا بیشتر هستند)
  • میزان افزایش اجاره بها در صورت تمدید
  • هزینه های آب، برق، گاز، مالیات، بیمه و نگهداری
  • هزینه های لازم جهت بهبود یا بازسازی برخی از فضاها توسط چه کسی پرداخت می شود؟
  • گزینه هایی برای تمدید
  • شرایط فسخ قرارداد
  • بندهای داوری

از آنجایی که جزئیات قرارداد اجاره سوله و املاک صنعتی و تجاری ممکن است پیچیده باشد، کارشناسان توصیه می کنند قبل از امضا، قرارداد را با یک وکیل بررسی کنید تا از تمام حقوق شما محافظت شود. اجاره املاک صنعتی یک سرمایه گذاری بزرگ است، بنابراین قبل از اینکه از نظر قانونی ملزم شوید، از درک کامل قرارداد اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی

یافتن و اجاره یک سوله صنعتی، یک قدم بزرگ برای کسب و کار شما محسوب می شود. بنابراین وقت کافی برای تحقیق و بازدید در نظر بگیرید، از متخصصان و مشاوران املاک کمک بگیرید، و سپس قبل از امضا، قرارداد اجاره را با وکلا بررسی کنید. در این صورت شما اقدامات لازم جهت اجاره سوله مورد نظر را انجام داده اید و همچنین از حقوق قانونی و دارایی های شما محافظت می شود.

اشتراک گذاری:
تماس با سوله یاب ارسال پیام در واتس اپ